Frank Jacobs

journalist, schrijver en autojournalist

  • Artikelen
    • Lost in Transition: energietransitie, maar dan?
    • Karin Slaughter over Tesla
    • Dodenvlucht Neptune 212 wellicht diefstal
    • Neptune 212: dodenvlucht boven Katwijk
    • Dakota 079: de weggemoffelde vliegramp van Biak
    • Het duistere verleden van BMW-familie Quandt
    • Religieuze moord op zee: het geheim van de KW 171
    • Ferdinand Piëch, de geniale megalomaan van Volkswagen
    • Volkswagen: familievetes en stoeltjewip
    • De verdwenen Porsche van James Dean
    • Terugkeer van een dode baron (2)
    • Terugkeer van een dode baron
    • Portfolio
  • Columns
    • Dieren mogen worden doodgereden, vindt de Provincie Zuid-Holland
    • Waarom kernenergie een heel slecht idee is
    • Armoede? Je hebt geen idee wat dat is
    • #NederlandVleesland
    • Omgekeerde vlaggen en boerenzakdoeken: zo herken je de simpelen van geest
    • Armoede los je zo op
    • Veevervoer? Complimenten aan Schiphol!
    • Eva Vlaardingerbroek, ga dansjes doen op TikTok
    • Paybacktime
    • Franse probleemjongeren welkom in Nederland
    • Windmolenparken op zee
    • Zijn katten invasieve exoten?
    • Zijn wielrenners asociaal?
    • Second Love: daten voor proleten
    • NewSpace: hoogplassen voor miljardairs
    • Corona: de aarde haalt opgelucht adem
    • Corona: een lesje in bescheidenheid
    • Corona: de zeven pluspunten
    • 2019 en mijn ingebeelde vriend
    • Zwarte Piet? Zand erover
    • De leugens van Koos Spee
    • Foei Halsema!
    • Een dagje aan het strand
    • De mysterieuze verdwijning van Anja Schaap: wat houdt de politie achter?
    • Wannabe-journalisten
    • Thierry Baudet: omfloerste poep
    • Arbeidsparticipatie: een pakketje schroot met een dun laagje chroom
    • Like me of zwijg
    • Vuurwerk? Rot op!
    • Lisette Vroege slachtoffer orgaanhandel?
    • Waarom Schiphol op zee bezopen is
    • Duitsland huichelland
    • Referendum: onderbuikdenkers aan de macht
    • Social influencers
    • Coen was een held
    • Aangifte doen is voor mietjes
    • 2018, het jaar van het non-nieuws
    • Wanneer wordt Lisette Vroege gevonden?
    • Waarom een dierenleven meer waard is dan een mensenleven
    • Boom!
    • Brexit? We still love you!
    • De opkomst van de tekschrijver, de ondergang van de journalist
    • Autojournalist
    • Dit is er mis met grote organisaties
    • Plastic tasjes
    • De armoedegolf van 2035: Zelfstandigen Zonder Perspectief
    • Verlengstuk
    • Vel d’Hiv: hoe bootvluchtelingen je vakantie bederven
    • Terug in je kist!
  • Korte verhalen
    • De Laatste Pomp – kort verhaal
    • Ik deel hier de lakens uit – kort verhaal
    • Broedertwist
  • Foto
    • Photography
  • Video
    • Documentaires
    • Autoweek TV
    • Fifth Gear Europe
    • Tuf-tuf Club op TV
  • Contact
    • Over Frank
    • Contact
    • English
    • Français
    • Deutsch
  • Email
  • Facebook
  • Google+
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube
Contact

Zijn wielrenners asociaal?

2 juni 2022 door Frank Jacobs 2 Reacties

Door de menselijke bilnaad loopt een slagader die de hersenen van zuurstof voorziet en dat bloedvat wordt afgeknepen door zo’n smal zadeltje: ooit was dat mijn verklaring voor het debiele weggedrag van sommige wielrenners. Maar een paar jaar geleden kocht ik zelf zo’n veel te dure fiets en bijbehorende kleding en ontdekte ik dat mijn kennis van de anatomie zijn tekortkomingen heeft. Ik ben, dat vind ik zelf tenminste, een aardig mens, ook op de weg, met heel korte tenen en een des te langer lontje.

Desondanks ben ik wel wat meer begrip gaan opbrengen voor de wat meer temperamentvolle mede-wielrenners. Het gedrag van andere weggebruikers, ook jegens de immer vriendelijke ik, is namelijk maar al te vaak hemeltergend.

Nee, ik ben geen Strava-strijder met Tour de France-ambities, maar ja, ik fiets wel lekker door en dat gaat net wat sneller dan de meeste boomers op hun ANWB-punten-e-bikes die naast elkaar over de volle breedte van het fietspad rijden. Als ik er dan langs wil, geef ik dat aan met een bescheiden ‘ping’ van mijn fietsbel, maar al te vaak is de reactie daarop allesbehalve bescheiden en in woorden gevat die ik als kind van mijn ouders niet mocht bezigen. Nog vaker kijken ze om met een blik van ‘je wacht maar’, om gewoon links te blijven rijden. Links afslaan zonder over de schouder te kijken is ook zo’n typisch fietspad-ding en kan voor een hoop rommel zorgen als op dat moment een wielrenner voorbij komt.

Gisteren werd ik op de Vrouwenweg in Leiden opzettelijk aangetikt door een dame. Geen idee waarom, er was niets aan voorafgegaan, ik had haar nooit eerder gezien en het kwam uit het niets. Maar ondanks dat raakte ze met haar rechterspiegel mijn stuur. Alleen omdat ik een door de wol geverfde mountainbiker ben en dus wel raad weet met onverwachte klappen, kon ik een val voorkomen. Normaal gesproken zou ik denken dat mevrouw het te druk had met haar telefoon en het per ongeluk ging, maar de agressieve gebaren die ze meteen erna naar mij maakte, deed mijn hoop varen. Tenminste, ik zou op zijn minst verontschuldigende gebaren hebben gemaakt en zijn gestopt om te vragen of alles goed is en sorry te zeggen. Maar ja, ik ben geen agressief viswijf in een grijze Ford Ka met kenteken 08-TF-HK.



Wielrenners wordt vaak verweten dat ze op de rijbaan rijden in plaats van het fietspad, maar is je wel eens opgevallen hoeveel voetgangers en joggers over het fietspad lopen terwijl daar net naast een keurig wandelpad loopt? Hoeveel theekransjes er midden op het fietspad worden belegd? Prima allemaal, ik houd daar rekening mee en dankzij mijn flexibele baan kan ik mijn sport zo veel mogelijk bedrijven buiten het weekend of bij slecht weer, wanneer de suikerzakjes binnen blijven. Bovendien heb ik een matzwarte fiets en donkere, onopvallende kleding, zonder reclame van de lokale snackbar op de rug. Een booskijkbril laat ik achterwege en ook de helm blijft op drukke dagen thuis: liever een minimale kans op hoofdletsel dan de zekerheid dagelijks enge ziektes toegewenst te krijgen. Of van je fiets te worden geduwd door een agressieve vrouw, zoals oud-minister Sander Dekker is overkomen.

Sinds bijna iedereen tussen de twintig en tachtig Magere Hein buiten de deur probeert te houden met zo’n veel te dure fiets in de bilnaad, wordt het er niet rustiger op op het fietspad. Een beetje meer tolerantie dus. En anders ga ik over de wandelpaden fietsen, want die zijn zo goed als leeg.

In categorie: Columns Tags: agressie, ebike, ebikes, fiets, fietsen, fietspad, minister dekker, ongeval, racefiets, ruzie, sander dekker, strava, tour de france, verkeersagressie, verkeersruzie, wielrenner, wielrenners

  • Artikelen
    • Lost in Transition: energietransitie, maar dan?
    • Karin Slaughter over Tesla
    • Dodenvlucht Neptune 212 wellicht diefstal
    • Neptune 212: dodenvlucht boven Katwijk
    • Dakota 079: de weggemoffelde vliegramp van Biak
    • Het duistere verleden van BMW-familie Quandt
    • Religieuze moord op zee: het geheim van de KW 171
    • Ferdinand Piëch, de geniale megalomaan van Volkswagen
    • Volkswagen: familievetes en stoeltjewip
    • De verdwenen Porsche van James Dean
    • Terugkeer van een dode baron (2)
    • Terugkeer van een dode baron
    • Portfolio
  • Columns
    • Dieren mogen worden doodgereden, vindt de Provincie Zuid-Holland
    • Waarom kernenergie een heel slecht idee is
    • Armoede? Je hebt geen idee wat dat is
    • #NederlandVleesland
    • Omgekeerde vlaggen en boerenzakdoeken: zo herken je de simpelen van geest
    • Armoede los je zo op
    • Veevervoer? Complimenten aan Schiphol!
    • Eva Vlaardingerbroek, ga dansjes doen op TikTok
    • Paybacktime
    • Franse probleemjongeren welkom in Nederland
    • Windmolenparken op zee
    • Zijn katten invasieve exoten?
    • Zijn wielrenners asociaal?
    • Second Love: daten voor proleten
    • NewSpace: hoogplassen voor miljardairs
    • Corona: de aarde haalt opgelucht adem
    • Corona: een lesje in bescheidenheid
    • Corona: de zeven pluspunten
    • 2019 en mijn ingebeelde vriend
    • Zwarte Piet? Zand erover
    • De leugens van Koos Spee
    • Foei Halsema!
    • Een dagje aan het strand
    • De mysterieuze verdwijning van Anja Schaap: wat houdt de politie achter?
    • Wannabe-journalisten
    • Thierry Baudet: omfloerste poep
    • Arbeidsparticipatie: een pakketje schroot met een dun laagje chroom
    • Like me of zwijg
    • Vuurwerk? Rot op!
    • Lisette Vroege slachtoffer orgaanhandel?
    • Waarom Schiphol op zee bezopen is
    • Duitsland huichelland
    • Referendum: onderbuikdenkers aan de macht
    • Social influencers
    • Coen was een held
    • Aangifte doen is voor mietjes
    • 2018, het jaar van het non-nieuws
    • Wanneer wordt Lisette Vroege gevonden?
    • Waarom een dierenleven meer waard is dan een mensenleven
    • Boom!
    • Brexit? We still love you!
    • De opkomst van de tekschrijver, de ondergang van de journalist
    • Autojournalist
    • Dit is er mis met grote organisaties
    • Plastic tasjes
    • De armoedegolf van 2035: Zelfstandigen Zonder Perspectief
    • Verlengstuk
    • Vel d’Hiv: hoe bootvluchtelingen je vakantie bederven
    • Terug in je kist!
  • Korte verhalen
    • De Laatste Pomp – kort verhaal
    • Ik deel hier de lakens uit – kort verhaal
    • Broedertwist
  • Foto
    • Photography
  • Video
    • Documentaires
    • Autoweek TV
    • Fifth Gear Europe
    • Tuf-tuf Club op TV
  • Contact
    • Over Frank
    • Contact
    • English
    • Français
    • Deutsch

Ad2

Photo Gallery

Frank Jacobs Kane Dinand Woesthoff
Frank Jacobs Yellowstone 6015
Frank Jacobs FoS 4
Frank Jacobs kitten bengaal

Reacties

  1. Paul Bakker zegt

    8 juni 2022 op 16:14

    Kostelijk artikel, erg gelachen om magere Hein en de veel te dure fiets in de bilnaad!

    Beantwoorden
    • Frank Jacobs zegt

      8 juni 2022 op 16:39

      Dank Paul, leuk te horen!

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Frank Jacobs

Frank Jacobs (1966) is crossmediaal en multimediaal journalist en schrijft, fotografeert en filmt voor onder meer AutoWeek, NU.nl, Quest Historie, GTO Magazine en Lifestyle Almere. Daarnaast presenteert hij autoprogramma’s op AutoWeek TV en voorheen Discovery Channel.

Hij studeerde automobiel management en Frans en woonde en werkte jarenlang afwisselend in Frankrijk, Engeland, Duitsland en Spanje.

Lees meer over Frank Jacobs.

Zoeken

Copyright 2015 | Frank Jacobs | KvK Almere 62518755