Als voormalig pleitbezorger voor de vrije rechtervoet realiseer ik me dat ik een flink pak boter op mijn hoofd heb, maar omdat ik geloof dat je beter laat dan nooit tot inzicht kunt komen, kan ik het niet nalaten vraagtekens te zetten bij het Duitse verkeersbeleid. Een kleine zestig steden zijn inmiddels taboe voor oudere benzine- en dieselauto’s en dat aantal zal de komende jaren snel stijgen. Hoe vervelend ook voor de bezitters van oudere auto’s, het doel is edel. Maar onverdedigbaar is dat je op grote delen van de snelwegen die deze steden met elkaar verbinden, nog steeds plankgas mag rijden.
Je moet weten dat een auto plankgas, ongeacht of hij nou Euro 5, 6, 7 8 of 9 in het kwadraat is, een veelvoud CO2 en andere vuiligheid uitstoot dan bij snelheden die in de rest van de wereld de limiet zijn. Dan heb ik het nog niet eens over het veiligheidsaspect. Wanneer een groot deel van het verkeer tegen de 200 km/h of zelfs daarboven rijdt en een ander deel pak ‘m beet 130, en zwaarbeladen vrachtverkeer op diezelfde lap asfalt soms bijna stapvoets heuvel op zwoegt, dan heb je te maken met absurd grote snelheidsverschillen. Dat maakt de kans op ongelukken veel groter. Ongelukken waarbij door de hoge snelheidsverschillen de impact en dus schade veel hoger zijn. Waar je bij een klap met 130 km/h wellicht nog wegkomt met een paar gebroken benen en een hersenschudding, word je bij 200+ met een pincet uit de resten van je auto gepeuterd en kun je alleen nog door DNA-analyse worden geïdentificeerd.
Maar goed, dat heet collateral damage. De verklaring voor deze hypocrisie is eenvoudig. De Duitse auto-industrie moet het voor een groot deel hebben van snelle wagens. Voertuigen die hun bestaansrecht grotendeels zouden verliezen wanneer Duitsland zijn limieten zou synchroniseren met de rest van de wereld. Hoe sterk de anti-raser-beweging in Duitsland ook is, de politieke autolobby is vele malen sterker.
Geld gaat boven mensenlevens en milieu, dat is altijd zo geweest en zal wel altijd zo blijven. Daarom zal je voorlopig ook nog wel plankgas over de Duitse autobahn kunnen blijven jakkeren. Prima, maar kap tot die tijd dan ook met dat geneuzel tegen oudere auto’s in de binnensteden. Meer hypocriet wordt het niet. Maar wacht even; die onbruikbare ‘oude’ auto’s moeten wél worden vervangen. En wie verdient daar aan?
Juist.
Manja zegt
Op de Duitse Autobahnen geldt al heel lang een adviessnelheid van 130 km/uur. Rij je harder, dan kun je makkelijker aansprakelijk worden gesteld bij ongelukken.
Over die aansprakelijkheid zijn de afgelopen jaren in Duitsland verschillende pittige uitspraken gedaan in de rechtszaal (https://de.wikipedia.org/wiki/Richtgeschwindigkeit#Rechtsprechung_zur_Missachtung_der_Richtgeschwindigkeit). Zo kun je bijvoorbeeld _ook_ als slachtoffer (niet-veroorzaker) van het ongeluk mede-aansprakelijk worden gesteld als je te hard hebt gereden.
Verreweg de meeste Nederlanders zijn van dit risico op mede-aansprakelijkheid niet op de hoogte, en houden er dus ook totaal geen rekening mee.