Frank Jacobs

journalist, schrijver en autojournalist

  • Artikelen
    • Lost in Transition: energietransitie, maar dan?
    • Karin Slaughter over Tesla
    • Dodenvlucht Neptune 212 wellicht diefstal
    • Neptune 212: dodenvlucht boven Katwijk
    • Dakota 079: de weggemoffelde vliegramp van Biak
    • Het duistere verleden van BMW-familie Quandt
    • Religieuze moord op zee: het geheim van de KW 171
    • Ferdinand Piëch, de geniale megalomaan van Volkswagen
    • Volkswagen: familievetes en stoeltjewip
    • De verdwenen Porsche van James Dean
    • Terugkeer van een dode baron (2)
    • Terugkeer van een dode baron
    • Portfolio
  • Columns
    • Waarom kernenergie een heel slecht idee is
    • Armoede? Je hebt geen idee wat dat is
    • #NederlandVleesland
    • Omgekeerde vlaggen en boerenzakdoeken: zo herken je de simpelen van geest
    • Armoede los je zo op
    • Veevervoer? Complimenten aan Schiphol!
    • Eva Vlaardingerbroek, ga dansjes doen op TikTok
    • Paybacktime
    • Franse probleemjongeren welkom in Nederland
    • Windmolenparken op zee
    • Zijn katten invasieve exoten?
    • Zijn wielrenners asociaal?
    • Second Love: daten voor proleten
    • NewSpace: hoogplassen voor miljardairs
    • Corona: de aarde haalt opgelucht adem
    • Corona: een lesje in bescheidenheid
    • Corona: de zeven pluspunten
    • 2019 en mijn ingebeelde vriend
    • Zwarte Piet? Zand erover
    • De leugens van Koos Spee
    • Foei Halsema!
    • Een dagje aan het strand
    • De mysterieuze verdwijning van Anja Schaap: wat houdt de politie achter?
    • Wannabe-journalisten
    • Thierry Baudet: omfloerste poep
    • Arbeidsparticipatie: een pakketje schroot met een dun laagje chroom
    • Like me of zwijg
    • Vuurwerk? Rot op!
    • Lisette Vroege slachtoffer orgaanhandel?
    • Waarom Schiphol op zee bezopen is
    • Duitsland huichelland
    • Referendum: onderbuikdenkers aan de macht
    • Social influencers
    • Coen was een held
    • Aangifte doen is voor mietjes
    • 2018, het jaar van het non-nieuws
    • Wanneer wordt Lisette Vroege gevonden?
    • Waarom een dierenleven meer waard is dan een mensenleven
    • Boom!
    • Brexit? We still love you!
    • De opkomst van de tekschrijver, de ondergang van de journalist
    • Autojournalist
    • Dit is er mis met grote organisaties
    • Plastic tasjes
    • De armoedegolf van 2035: Zelfstandigen Zonder Perspectief
    • Verlengstuk
    • Vel d’Hiv: hoe bootvluchtelingen je vakantie bederven
    • Terug in je kist!
  • Korte verhalen
    • De Laatste Pomp – kort verhaal
    • Ik deel hier de lakens uit – kort verhaal
    • Broedertwist
  • Foto
    • Photography
  • Video
    • Documentaires
    • Autoweek TV
    • Fifth Gear Europe
    • Tuf-tuf Club op TV
  • Contact
    • Over Frank
    • Contact
    • English
    • Français
    • Deutsch
  • Email
  • Facebook
  • Google+
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube
Contact

Duitsland huichelland

17 mei 2018 door Frank Jacobs 1 Reactie

raser autobahnAls voormalig pleitbezorger voor de vrije rechtervoet realiseer ik me dat ik een flink pak boter op mijn hoofd heb, maar omdat ik geloof dat je beter laat dan nooit tot inzicht kunt komen, kan ik het niet nalaten vraagtekens te zetten bij het Duitse verkeersbeleid. Een kleine zestig steden zijn inmiddels taboe voor oudere benzine- en dieselauto’s en dat aantal zal de komende jaren snel stijgen. Hoe vervelend ook voor de bezitters van oudere auto’s, het doel is edel. Maar onverdedigbaar is dat je op grote delen van de snelwegen die deze steden met elkaar verbinden, nog steeds plankgas mag rijden.

Je moet weten dat een auto plankgas, ongeacht of hij nou Euro 5, 6, 7 8 of 9 in het kwadraat is, een veelvoud CO2 en andere vuiligheid uitstoot dan bij snelheden die in de rest van de wereld de limiet zijn. Dan heb ik het nog niet eens over het veiligheidsaspect. Wanneer een groot deel van het verkeer tegen de 200 km/h of zelfs daarboven rijdt en een ander deel pak ‘m beet 130, en zwaarbeladen vrachtverkeer op diezelfde lap asfalt soms bijna stapvoets heuvel op zwoegt, dan heb je te maken met absurd grote snelheidsverschillen. Dat maakt de kans op ongelukken veel groter. Ongelukken waarbij door de hoge snelheidsverschillen de impact en dus schade veel hoger zijn. Waar je bij een klap met 130 km/h wellicht nog wegkomt met een paar gebroken benen en een hersenschudding, word je bij 200+ met een pincet uit de resten van je auto gepeuterd en kun je alleen nog door DNA-analyse worden geïdentificeerd.



Maar goed, dat heet collateral damage. De verklaring voor deze hypocrisie is eenvoudig. De Duitse auto-industrie moet het voor een groot deel hebben van snelle wagens. Voertuigen die hun bestaansrecht grotendeels zouden verliezen wanneer Duitsland zijn limieten zou synchroniseren met de rest van de wereld. Hoe sterk de anti-raser-beweging in Duitsland ook is, de politieke autolobby is vele malen sterker.

Geld gaat boven mensenlevens en milieu, dat is altijd zo geweest en zal wel altijd zo blijven. Daarom zal je voorlopig ook nog wel plankgas over de Duitse autobahn kunnen blijven jakkeren. Prima, maar kap tot die tijd dan ook met dat geneuzel tegen oudere auto’s in de binnensteden. Meer hypocriet wordt het niet. Maar wacht even; die onbruikbare ‘oude’ auto’s moeten wél worden vervangen. En wie verdient daar aan?

Juist.



In categorie: Columns

  • Artikelen
    • Lost in Transition: energietransitie, maar dan?
    • Karin Slaughter over Tesla
    • Dodenvlucht Neptune 212 wellicht diefstal
    • Neptune 212: dodenvlucht boven Katwijk
    • Dakota 079: de weggemoffelde vliegramp van Biak
    • Het duistere verleden van BMW-familie Quandt
    • Religieuze moord op zee: het geheim van de KW 171
    • Ferdinand Piëch, de geniale megalomaan van Volkswagen
    • Volkswagen: familievetes en stoeltjewip
    • De verdwenen Porsche van James Dean
    • Terugkeer van een dode baron (2)
    • Terugkeer van een dode baron
    • Portfolio
  • Columns
    • Waarom kernenergie een heel slecht idee is
    • Armoede? Je hebt geen idee wat dat is
    • #NederlandVleesland
    • Omgekeerde vlaggen en boerenzakdoeken: zo herken je de simpelen van geest
    • Armoede los je zo op
    • Veevervoer? Complimenten aan Schiphol!
    • Eva Vlaardingerbroek, ga dansjes doen op TikTok
    • Paybacktime
    • Franse probleemjongeren welkom in Nederland
    • Windmolenparken op zee
    • Zijn katten invasieve exoten?
    • Zijn wielrenners asociaal?
    • Second Love: daten voor proleten
    • NewSpace: hoogplassen voor miljardairs
    • Corona: de aarde haalt opgelucht adem
    • Corona: een lesje in bescheidenheid
    • Corona: de zeven pluspunten
    • 2019 en mijn ingebeelde vriend
    • Zwarte Piet? Zand erover
    • De leugens van Koos Spee
    • Foei Halsema!
    • Een dagje aan het strand
    • De mysterieuze verdwijning van Anja Schaap: wat houdt de politie achter?
    • Wannabe-journalisten
    • Thierry Baudet: omfloerste poep
    • Arbeidsparticipatie: een pakketje schroot met een dun laagje chroom
    • Like me of zwijg
    • Vuurwerk? Rot op!
    • Lisette Vroege slachtoffer orgaanhandel?
    • Waarom Schiphol op zee bezopen is
    • Duitsland huichelland
    • Referendum: onderbuikdenkers aan de macht
    • Social influencers
    • Coen was een held
    • Aangifte doen is voor mietjes
    • 2018, het jaar van het non-nieuws
    • Wanneer wordt Lisette Vroege gevonden?
    • Waarom een dierenleven meer waard is dan een mensenleven
    • Boom!
    • Brexit? We still love you!
    • De opkomst van de tekschrijver, de ondergang van de journalist
    • Autojournalist
    • Dit is er mis met grote organisaties
    • Plastic tasjes
    • De armoedegolf van 2035: Zelfstandigen Zonder Perspectief
    • Verlengstuk
    • Vel d’Hiv: hoe bootvluchtelingen je vakantie bederven
    • Terug in je kist!
  • Korte verhalen
    • De Laatste Pomp – kort verhaal
    • Ik deel hier de lakens uit – kort verhaal
    • Broedertwist
  • Foto
    • Photography
  • Video
    • Documentaires
    • Autoweek TV
    • Fifth Gear Europe
    • Tuf-tuf Club op TV
  • Contact
    • Over Frank
    • Contact
    • English
    • Français
    • Deutsch

Ad2

Photo Gallery

Frank Jacobs Henk Westbroek
Frank Jacobs 6009
Frank Jacobs FoS 1
Frank Jacobs Arches moon

Reacties

  1. Manja zegt

    26 mei 2018 op 08:19

    Op de Duitse Autobahnen geldt al heel lang een adviessnelheid van 130 km/uur. Rij je harder, dan kun je makkelijker aansprakelijk worden gesteld bij ongelukken.

    Over die aansprakelijkheid zijn de afgelopen jaren in Duitsland verschillende pittige uitspraken gedaan in de rechtszaal (https://de.wikipedia.org/wiki/Richtgeschwindigkeit#Rechtsprechung_zur_Missachtung_der_Richtgeschwindigkeit). Zo kun je bijvoorbeeld _ook_ als slachtoffer (niet-veroorzaker) van het ongeluk mede-aansprakelijk worden gesteld als je te hard hebt gereden.

    Verreweg de meeste Nederlanders zijn van dit risico op mede-aansprakelijkheid niet op de hoogte, en houden er dus ook totaal geen rekening mee.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Frank Jacobs

Frank Jacobs (1966) is crossmediaal en multimediaal journalist en schrijft, fotografeert en filmt voor onder meer AutoWeek, NU.nl, Quest Historie, GTO Magazine en Lifestyle Almere. Daarnaast presenteert hij autoprogramma’s op AutoWeek TV en voorheen Discovery Channel.

Hij studeerde automobiel management en Frans en woonde en werkte jarenlang afwisselend in Frankrijk, Engeland, Duitsland en Spanje.

Lees meer over Frank Jacobs.

Zoeken

Copyright 2015 | Frank Jacobs | KvK Almere 62518755