Frank Jacobs

journalist, schrijver en autojournalist

  • Artikelen
    • Lost in Transition: energietransitie, maar dan?
    • Karin Slaughter over Tesla
    • Dodenvlucht Neptune 212 wellicht diefstal
    • Neptune 212: dodenvlucht boven Katwijk
    • Dakota 079: de weggemoffelde vliegramp van Biak
    • Het duistere verleden van BMW-familie Quandt
    • Religieuze moord op zee: het geheim van de KW 171
    • Ferdinand Piëch, de geniale megalomaan van Volkswagen
    • Volkswagen: familievetes en stoeltjewip
    • De verdwenen Porsche van James Dean
    • Terugkeer van een dode baron (2)
    • Terugkeer van een dode baron
    • Portfolio
  • Columns
    • Waarom kernenergie een heel slecht idee is
    • Armoede? Je hebt geen idee wat dat is
    • #NederlandVleesland
    • Omgekeerde vlaggen en boerenzakdoeken: zo herken je de simpelen van geest
    • Armoede los je zo op
    • Veevervoer? Complimenten aan Schiphol!
    • Eva Vlaardingerbroek, ga dansjes doen op TikTok
    • Paybacktime
    • Franse probleemjongeren welkom in Nederland
    • Windmolenparken op zee
    • Zijn katten invasieve exoten?
    • Zijn wielrenners asociaal?
    • Second Love: daten voor proleten
    • NewSpace: hoogplassen voor miljardairs
    • Corona: de aarde haalt opgelucht adem
    • Corona: een lesje in bescheidenheid
    • Corona: de zeven pluspunten
    • 2019 en mijn ingebeelde vriend
    • Zwarte Piet? Zand erover
    • De leugens van Koos Spee
    • Foei Halsema!
    • Een dagje aan het strand
    • De mysterieuze verdwijning van Anja Schaap: wat houdt de politie achter?
    • Wannabe-journalisten
    • Thierry Baudet: omfloerste poep
    • Arbeidsparticipatie: een pakketje schroot met een dun laagje chroom
    • Like me of zwijg
    • Vuurwerk? Rot op!
    • Lisette Vroege slachtoffer orgaanhandel?
    • Waarom Schiphol op zee bezopen is
    • Duitsland huichelland
    • Referendum: onderbuikdenkers aan de macht
    • Social influencers
    • Coen was een held
    • Aangifte doen is voor mietjes
    • 2018, het jaar van het non-nieuws
    • Wanneer wordt Lisette Vroege gevonden?
    • Waarom een dierenleven meer waard is dan een mensenleven
    • Boom!
    • Brexit? We still love you!
    • De opkomst van de tekschrijver, de ondergang van de journalist
    • Autojournalist
    • Dit is er mis met grote organisaties
    • Plastic tasjes
    • De armoedegolf van 2035: Zelfstandigen Zonder Perspectief
    • Verlengstuk
    • Vel d’Hiv: hoe bootvluchtelingen je vakantie bederven
    • Terug in je kist!
  • Korte verhalen
    • De Laatste Pomp – kort verhaal
    • Ik deel hier de lakens uit – kort verhaal
    • Broedertwist
  • Foto
    • Photography
  • Video
    • Documentaires
    • Autoweek TV
    • Fifth Gear Europe
    • Tuf-tuf Club op TV
  • Contact
    • Over Frank
    • Contact
    • English
    • Français
    • Deutsch
  • Email
  • Facebook
  • Google+
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube
Contact

Coen was een held

9 februari 2018 door Frank Jacobs 1 Reactie

Met de gemeenteraadsverkiezingen op komst verschijnen de flyerende gekkies weer in het straatbeeld. Hoe gekker, hoe fanatieker en dat brengt een mijnheer van Denk, wiens naam ik niet uit mijn laptop krijg zonder gebruik van ingewikkelde shortcuts, in beeld bij het NOS-Journaal. Hij maakt zich druk over de benaming van de tunnel in de A10 West. Ik denk en vrees dat menig Nederlander niet eens weet wie of wat Coen was, maar de mijnheer van Denk heeft het opgezocht en vindt het veranderen van de naam van de Coentunnel een programmapunt waard.

Jan Pieterszoon Coen leefde in de late zestiende en vroege zeventiende eeuw en is een belangrijk personage uit de Nederlandse geschiedenis. Hij heerste met harde hand over de VOC en wist zo de politieke en economische wereldmacht voor Nederland veilig te stellen. Dat ging – zoals in die tijd heel gebruikelijk – ten koste van talloze mensenlevens. Eigenlijk was Coen de Erdogan van de zestiende eeuw en Nederland daardoor destijds, zoals de Coen van nu dat zou noemen, een bananenrepubliek.



Coen heeft, goedschiks en kwaadschiks, een enorme invloed gehad op onze geschiedenis en daarom, Denk, vinden wij in Nederland dat hij niet vergeten mag worden. Wat Jan Pieterszoon Coen heeft uitgespookt is volgens onze hedendaagse normen hartstikke fout, maar precies daar gaat mijnheer Denk weer de fout in. De kunst van het begrijpen van geschiedenis begint namelijk bij het in staat zijn de hedendaagse bril af te zetten. Het is dom en naïef om dingen die vijfhonderd jaar geleden zijn gebeurd te beoordelen naar onze huidige maatstaven. De WIC ving inboorlingen in Afrika en verkocht ze in Amerika. Dat is door onze ogen gruwelijk, maar in die tijd heel normaal.

Ter vergelijking: mensen die over pak ‘m beet een paar eeuwen leven, zullen ons als wrede primitieven zien. Waar zij alleen nog duurzaam kweekvlees eten, gebruikten wij levende dieren als industriële producten. Wij wendden onze kennis aan om massavernietigingswapens te maken, wij fokten vrolijk verder terwijl de planeet uitpuilde en wij verstookten, de bodem in zicht, onze laatste fossiele brandstoffen alsof er geen morgen was. Daarbij vergeleken is die oude Coen een doetje.

Hopelijk zijn onze achter-achter-achterkleinkinderen, beter dan mijnheer Denk, in staat ons vanuit ons perspectief te aanschouwen. Dan zullen ze concluderen dat wij het allemaal niet zo rottig bedoelden. Geschiedenis kun je uit je hoofd leren, maar hem begrijpen is een heel andere discipline. Jan Pieterszoon Coen is, net als de VOC die hij leidde, een belangrijke schakel uit onze vaderlandse geschiedenis. En daarom moet de Coentunnel gewoon Coentunnel blijven heten. Want wees eerlijk, mijnheer Denk, zonder die tunnel had jij geen idee gehad dat Coen ooit heeft bestaan. En zonder Jan Pieterszoon Coen was Nederland wellicht nooit het welvarende land geworden waar jij en jouw landgenoten zo graag waren komen aanschuiven aan de goedgevulde ruif.

In categorie: Columns Tags: coen, coentunnel, column, denk, erdogan, gemeenteraad, gemeenteraadsverkiezingen, geschiedenis, kuzu, politiek, raadsverkiezingen, voc, wic

  • Artikelen
    • Lost in Transition: energietransitie, maar dan?
    • Karin Slaughter over Tesla
    • Dodenvlucht Neptune 212 wellicht diefstal
    • Neptune 212: dodenvlucht boven Katwijk
    • Dakota 079: de weggemoffelde vliegramp van Biak
    • Het duistere verleden van BMW-familie Quandt
    • Religieuze moord op zee: het geheim van de KW 171
    • Ferdinand Piëch, de geniale megalomaan van Volkswagen
    • Volkswagen: familievetes en stoeltjewip
    • De verdwenen Porsche van James Dean
    • Terugkeer van een dode baron (2)
    • Terugkeer van een dode baron
    • Portfolio
  • Columns
    • Waarom kernenergie een heel slecht idee is
    • Armoede? Je hebt geen idee wat dat is
    • #NederlandVleesland
    • Omgekeerde vlaggen en boerenzakdoeken: zo herken je de simpelen van geest
    • Armoede los je zo op
    • Veevervoer? Complimenten aan Schiphol!
    • Eva Vlaardingerbroek, ga dansjes doen op TikTok
    • Paybacktime
    • Franse probleemjongeren welkom in Nederland
    • Windmolenparken op zee
    • Zijn katten invasieve exoten?
    • Zijn wielrenners asociaal?
    • Second Love: daten voor proleten
    • NewSpace: hoogplassen voor miljardairs
    • Corona: de aarde haalt opgelucht adem
    • Corona: een lesje in bescheidenheid
    • Corona: de zeven pluspunten
    • 2019 en mijn ingebeelde vriend
    • Zwarte Piet? Zand erover
    • De leugens van Koos Spee
    • Foei Halsema!
    • Een dagje aan het strand
    • De mysterieuze verdwijning van Anja Schaap: wat houdt de politie achter?
    • Wannabe-journalisten
    • Thierry Baudet: omfloerste poep
    • Arbeidsparticipatie: een pakketje schroot met een dun laagje chroom
    • Like me of zwijg
    • Vuurwerk? Rot op!
    • Lisette Vroege slachtoffer orgaanhandel?
    • Waarom Schiphol op zee bezopen is
    • Duitsland huichelland
    • Referendum: onderbuikdenkers aan de macht
    • Social influencers
    • Coen was een held
    • Aangifte doen is voor mietjes
    • 2018, het jaar van het non-nieuws
    • Wanneer wordt Lisette Vroege gevonden?
    • Waarom een dierenleven meer waard is dan een mensenleven
    • Boom!
    • Brexit? We still love you!
    • De opkomst van de tekschrijver, de ondergang van de journalist
    • Autojournalist
    • Dit is er mis met grote organisaties
    • Plastic tasjes
    • De armoedegolf van 2035: Zelfstandigen Zonder Perspectief
    • Verlengstuk
    • Vel d’Hiv: hoe bootvluchtelingen je vakantie bederven
    • Terug in je kist!
  • Korte verhalen
    • De Laatste Pomp – kort verhaal
    • Ik deel hier de lakens uit – kort verhaal
    • Broedertwist
  • Foto
    • Photography
  • Video
    • Documentaires
    • Autoweek TV
    • Fifth Gear Europe
    • Tuf-tuf Club op TV
  • Contact
    • Over Frank
    • Contact
    • English
    • Français
    • Deutsch

Ad2

Photo Gallery

Frank Jacobs Renault Megane 6004
Frank Jacobs FoS 7
Frank Jacobs Kane Almere 1
IMG 1949 neon route 66      motel board

Reacties

  1. M zegt

    23 juni 2020 op 10:49

    Wat een racistische varken die deze column heeft geschreven. Vertelt hij nu echt met trots over hoe Nederland zijn rijkdom heeft verworven? Kijk dit is gebeurd je veranderd er verder niets meer aan maar hier moet je zeker niet trots op zijn hoe je mensen tot Slaven heb gemaakt en er verder op uit ging om zogenaamd in naam van God (kruisridders) mensen afslacht om maar rijden te verwerven! Kuzu erbij halen en hiermee de gehele Turks-Nederlandse mensen bekritiseren is ook verachtelijk! Nee Franc Jacobs jij bent een verdorven persoon en wat nog meer verbazingwekken vindt ik toch wel al het werk die je hebt gekregen. Dat zijn toch aardig wat columns als ik je cv zo lees, maar voor mijn eerste kennismaking met je werk blijk je intelligent doch erg bedorven.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Frank Jacobs

Frank Jacobs (1966) is crossmediaal en multimediaal journalist en schrijft, fotografeert en filmt voor onder meer AutoWeek, NU.nl, Quest Historie, GTO Magazine en Lifestyle Almere. Daarnaast presenteert hij autoprogramma’s op AutoWeek TV en voorheen Discovery Channel.

Hij studeerde automobiel management en Frans en woonde en werkte jarenlang afwisselend in Frankrijk, Engeland, Duitsland en Spanje.

Lees meer over Frank Jacobs.

Zoeken

Copyright 2015 | Frank Jacobs | KvK Almere 62518755